Over het Christelijk geloof

Elk mens verlangt naar vrijheid. Deze vrijheid verschijnt in verschillende gedaantes. Je wilt vrij zijn van honger, geweld en ziekte. Je wilt vrij zijn van angst en verdriet. Je wilt vrij zijn van al het negatieve dat in ons leven vaak tegenzit. Veel kunnen en moeten we zelf doen om deze vrijheid te verwerven, maar niet alles is mogelijk dit leven. Soms staan we er machteloos tegenover. Dit verlangen naar vrijheid leeft in onze harten omdat de mens naar ‘het beeld en gelijkenis’ van God is geschapen.

God trekt ons door zijn liefde naar zich toe. Daarom geloven wij dat mensen uiteindelijk alleen in God díe waarheid en dat geluk kunnen vinden waarnaar zij op zoek zijn. Pas in Hem zijn wij echt vrij van alle negatieve energie die ons leven en on-ze wereld in zijn greep kan houden.

‘Op velerlei wijzen en langs velerlei wegen heeft God in het verleden tot de voorouders gesproken door de profeten, maar nu de tijd ten einde loopt heeft hij tot ons gesproken door zijn Zoon Jezus Christus’ (Hebreeën 1, 1-2). Hij is het Woord en de geliefde Zoon van God, de Vader. In zijn Zoon en door hem wil God ons bevrijden. Hij helpt ons zonde en dood te overwinnen.

Deze zending van Jezus Christus wordt door de christelijke kerk in deze wereld voortgezet. Zij verkondigt het Woord van God en het werk van zijn zoon Jezus Christus. Door de kracht van Gods Geest kan Christus in de kerk en in het leven van men-sen blijvend aanwezig zijn. Zo kan hij ons van de negatieve krachten in onze wereld bevrijden en ons over de drempel van de dood heen helpen.

Door menselijke tekortkomingen is de christelijke geloofsgemeenschap verscheurd en in de loop der eeuwen in verschillende kerken uiteengevallen.

In Nederland zijn de grootste christelijke stromingen het katholicisme en het protestantisme. Tot de laatste behoren de Protestantse Kerk van Nederland, meerdere Gereformeerde Kerken en talloze evangelische en Pinkstergemeenten. Bij de eerste stroming behoren de Rooms-Katholieken en Oud-Katholieken, de Oosters Orthodoxe kerken en enkele Anglicaanse kerken.